Apa születik

2010-ben meghoztam életem legfontosabb döntését. Ez arról szól, hogyan viselem a következményeit. A blogot a gyermekeimnek írom, majd egyszer megmutatjuk nekik.

E-mail

Ha megmondanád a magadét, vagy van egy jó tipped: apaleszek @ freemail.hu

Utolsó kommentek

  • : @kacsa.: Maximálisan egyetértek a hozzászólásoddal. (2017.01.20. 03:52) Születésnapok
  • : @Pic: Ezzel nagyon egyet tudok érteni. Az egyszerűbb sok esetben több. (2017.01.20. 03:50) Születésnapok
  • Bryan Beersworth: @Hizdahr zo Loraq: Ettől aztán ne, lesznek ennél cifrább sztorik is, mindig az a lényeg, hogy tudj... (2017.01.19. 14:50) Születésnapok
  • kacsa.: @sony: Lehet, azóta változott a világ, de nekem soha nem szerveztek a szüleim születésnapi zsúrt, ... (2017.01.19. 14:23) Születésnapok
  • neduddgi99: @Kovácsné: Tökéletesen igazad van, érdemes megnézni az "Aranyélet" első évadád, az tökéletes korra... (2017.01.19. 14:16) Születésnapok
  • Utolsó 20

Nagyszülő(k)

2011.06.13. 22:36 Bryan Beersworth

Lányom, hetek óta tépelődöm, hogy megírjam-e ezt a bejegyzést. Nem vagyok biztos benne, hogy tudnod kell erről, de annyira átitatja a mindennapjainkat, hogy írnom kell róla. 
 
Édesanyád anyukája tavaly elhunyt. Egy kegyetlen betegség gyűrte le gyorsan, már azt sem tudhatta meg, hogy fiú leszel, vagy lány. Az első, érezhető mozdulatodat akkor produkáltad, amikor ő utoljára bújhatott hozzá anya hasához. Nagyapád teljes mellszélességgel állt ki mellette, és segítette őt abban a rettenetes időszakban, minden tiszteletet megérdemel azért, ahogyan a feleségével bánt, mert saját elmondása szerint is minden nap meghalt kicsit. Borzalmas lehet testközelből végignézni, ahogy az ember feleségét legyűri a rák. Anyával színházban voltunk aznap este, amikor nagymamád a Mennyországba költözött. Összegyűlt a család, ahol sok minden elhangzott, nagyapád sok mindent meg is ígért, és vázolta, hogyan fog viselkedni a következő időszakban. Ezekből szinte semmit sem tartott be. 
 
Három hónap múlva már barátnője volt. A várandósság alatt nem hívta anyát. Amikor anya kórházban feküdt, egyszer látogatta meg, öt perc után elment, mert szerinte büdös volt a folyosón. Téged két hónap alatt háromszor látott. Anyát azóta sem hívja, nem érdekli, mi van vele, veled. Csavarog, éttermekbe, fesztiválokra, koncertekre, kirándulni jár, pénz nem számít, a régi családját viszont ignorálja. Márkás ruhákat vesz magának, ékszereket a társának, tőlünk azt nem kérdezte meg, hogy vagyunk, bírjuk-e. Az új barátnő kezét általános meglepetésre megkérte, hamarosan esküvőre mehetünk. Él, mint Marci Hevesen, új életet kezdett - a régi családja kolonc a nyakán, púp a hátán, mindannyian magasról le vagytok szarva. 
 
Semmi közöm ahhoz, hogy él. De az fáj, hogy a lánya nem csak az édesanyját, hanem az apját is elveszítette. Többször jöttem úgy haza, hogy anya zokogott a kanapén, mert az apjával beszélt, aki úgy szólt hozzá, mintha a seggéből rántották volna ki. Rossz látni, hogy anya szaladna az apja után, aki nagy ívben tesz rá, mert fontosabb az új barátnő, az új család, és mindent, de mindent tagad, és eltaszít magától, ami a régi életére emlékezteti. Ő a nagyapád, az én apósom. Az egyébként megsüvegelendő teljesítménye, életkora, társadalmi pozíciója alapján a tisztelet jár neki, amit tőlem minden körülmények között meg fog kapni. Tisztelnem kell. De jópofiznom nem kell vele. Megteheti, hogy senkivel sem törődik, hogy mindenki véleményét leszarja, de akkor ne lepődjön meg azon, ha ezt vele is megteszi majd valaki. Nem kérünk tőle semmit, nem számítunk tőle semmire, nem várunk tőle semmit. Így nem tudunk csalódni, de C-nek borzalmas lehet megélni, hogy a saját apja szemében feleslegessé vált. 
 
Hétvégén veled együtt jártunk az én apámnál, aki el volt varázsolva tőled. Elbűvölted. Lassan tíz éve elváltak az anyukámmal, vidéken él az új feleségével olyan körülmények között, amit elrettentő példaként tudnék mutogatni. Olyan szag volt a lakásban, és olyan kosz, hogy nem akartalak a kezébe adni. Arra nem volt képes, hogy megmossa a kezét. Az új felesége rosszban van a lányával, azt sem tudja, hogy az öt-hat éves unokája fiú, vagy lány. Amikor elújságoltam, hogy anya várandós veled - az elsők között tudta meg - az új felesége rosszindulatúan közölte, hogy minek a választott orvos, őt is kikaparták, és senkit sem hagynak megdögleni (így mondta, szó szerint) a műtőasztalon. A 12 hetes ultrahangodon készült dvd-t elvittem nekik, az új asszony elővett, hogy hogy mertem azt csak apának címezni, mert ők mi mindent tettek értem. Itt kicsit elküldtem a picsába, mert soha nem kérdezték meg tőlem, hogy vagyok-e, élek-e, tehát kéretik nem kioktatni, pláne nem neki, akinek semmi köze hozzám, és az életemhez. Ebben meg is egyeztünk akkor, erre hétvégén ő akart mindenáron kézbe venni, de bűzlött a cigarettától, és az italtól. Ő sem kapott meg. Szegények, mint a templom egere, de isznak, és cigarettáznak. 
 
Az apám borzalmas, nyomorúságos körülmények között él. Húsz kilóval könnyebb mint tíz évvel ezelőtt, vézna, összeesett, hetven évesnek néz ki. Pénzük nincs, az öcsém azt mondja, akkor ettek főtt ételt, amikor legutóbb ő adott nekik pénzt. Engem sokkolt mindez. Én egy szép autóval járok, jó ruháim vannak, és tisztaság vesz körül. Nem tudom, kellene-e támogatnom őket. Itt vagy te, a mi családunk, és nagymamád, aki abban segít, amiben csak tud, ő állja a főiskolai tandíjamat, mert azt már nem tudom előteremteni. Amit erre tudnék szánni, inkább rátok költöm, vagy a tandíjat adom vissza anyának, de nem tudok szabadulni a tudattól, hogy az apám - fáj leírni is, de - lehet, hogy éhezik. Mit tegyek? Adjak nekik pénzt? Értelme nincs, italra költenék. Vegyek nekik ételt? Nem rossz ötlet, ezt beszéltük az öcsémmel is, de ennek nem lesz vége sohasem - viszünk egy bevásárlókocsi élelmiszert, mi a biztosíték arra, hogy amit azzal megtakarítanak, nem szeszre, és cigire költik? Mert én nem tudom vállalni, hogy minden hónapban viszek egyet háromszáz kilóméterre. A problémát viszont az én vívódásom, gyötrődésem nem oldja meg. Borzalmasan fáj mindez, és iszonyatosan fog majd fájni egyszer, pech, hogy biztosan akkor, amikor már nem tudok majd változtatni semmin. Két éve azt mondtam, nem éli meg a születésed, két hónapja azt hallottam, nem iszik, boldog voltam, hogy jó útra tért. Ez az illúzió hétvégén eltűnt. A jobb sorsra érdemes apámból lecsúszott, reménytelen roncsot csinált az alkohol. 
 
Tőle sem számíthatunk semmire, nem csak a távolság, hanem a saját gondjai miatt - az alkoholizmus a gyenge, erőtlen emberek betegsége, mélyen lenézem azokat, akik az alkohol miatt veszítik el a családjukat - igen, mindez vonatkozik a saját apámra is. 
 
Életed második hónapjában csak az én anyukám van, akit fel tudunk hívni a nagyszülők közül, ha bármi baj van. A két nagyapád közül az egyiket egy nő részegítette meg, a másikat a házipálinka. Egyik sem hív fel minket, egyik sem érdeklődik, nem hiányzunk nekik. Ők nekünk igen. 
 
A csodálatos anyai nagymamád pedig a felhők felett, a Mennyországban (amit azóta biztosan dezinficiált) bánatosan fogja a fejét. 

25 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://apaszuletik.blog.hu/api/trackback/id/tr572981822

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

IrishOak 2011.06.14. 11:33:57

Egy apró intelem a nagyimtól, amit még régről alkalmazok a magam életére vonatkozóan:
"Mindenkitől azt kell kérni amit adni tud"!

De van, hogy inkább nem kell kérni semmit, mert amit adna, az nem segítség sem annak aki adja, sem annak aki kapja. A felelősség viszont a "kérőé".
Ekkor jön a csalódottság érzése -az viszont mind a két félé.(tévedés ne essék - a másik fél is forgatja a fejében a dolgokat)

Hosszú folyamatok eredménye, hogy egy ember milyen utat választ magának. Egy-egy ponton "megpillantani" és csalódottá válni - pillanat műve. (de annál meredekebb)

peto777 2011.06.14. 15:00:06

Érdekes, hogy az emberek az életük végén sose azt mondják, hogy bárcsak nagyobb házam lett volna, vagy miért nem lettem igazgató, hanem mindenki ezt: bárcsak többet törődtem volna a családommal.

cccccccc 2011.06.14. 17:28:19

Ezek után mit is írhatnék. Könnyű lenne az észt osztani. hasonló szituban voltam én is. De ami igazán fontos az ez a kis mese:

Lev Tolsztoj: A HOLLÓ ÉS A HOLLÓFIAK

Fészket rakott magának a holló egy szigeten. Mikor kikeltek a fiókái, elkezdte átvinni őket a szigetről a vízentúli földre. Előbb egyik hollófiat vette fel karmával, s repült vele a tengeren által. Amikor az öreg holló ott szállt a tenger közepe táján, elfáradt, ritkulni kezdett a szárnycsapása. Gondolta magában: – Én most erős vagyok, s a fiókám gyenge, s én átviszem a tengeren; de ha megnő és megerősödik, én pedig már gyenge leszek a vénségtől, eszébe jut-e, hogy mennyit fáradoztam érte, s elvisz-e majd egyik helyről a másikra? – És az öreg holló megkérdezte fiókáját: – Ha már gyenge leszek, te meg erős leszel, viszel-e majd engem? Mondj igazat nekem! – A hollófióka félt, hogy beleveti a tengerbe az apja s ezt felelte: – Viszlek. – De az öreg holló nem hitt a fiának s kiengedte a karmából. A hollófióka úgy hullott alá, mint a kő, s belefúlt a vízbe.

Az öreg holló most egyedül repült vissza a tengeren át a szigetre. Akkor megfogott egy másik hollófiat, s azt is vinni kezdte a tengeren túlra. Megint elfáradt a tenger közepe táján, s kérdezte a fiát, viszi-e majd helyről helyre vénségében. Megijedt a fiókája, hogy a tengerbe veti az apja s ezt felelte: – Viszlek. – De ennek a fiúnak sem hitt a hollóapa s ledobta a vízbe.

Amikor az öreg holló visszarepült a fészkéhez, már csak egy fiókája volt benne. Fogta az utolsó fiát, s elindult vele a tengeren túlra. Mikor a tenger közepe táján szállott s elfáradt a szárnya, megkérdezte tőle: – Étetsz-e majd vénségemben, s hordozol-e helyről helyre? – Felelte a fiú: – Nem én, nem hordozlak. – Miért nem? – kérdezte az apa-holló. – Mert ha öreg leszel és én nagyobb leszek, nekem is lesz fészkem s lesznek fiókáim, és én majd azokat etetem s hordozom. – Akkor a vén holló azt gondolta magában: – Színigazat mondott, ezért hát fáradok érte, s átviszem őt a tengeren túlra.

És az apa-holló nem eresztette el a fiát, az utolsó erejét is megfeszítve repült-repült, s átvitte a vízentúli földre, hogy majd az is fészket rakhasson és fiakat neveljen.

kakaosbogre 2011.06.14. 18:42:02

Bryan, sajnálom és együttérzek. Az egyik kommentben már említettem, hogy én is érintett vagyok problémás szülő-gyerek kapcsolat ügyben, még ha más is a probléma, a fájdalom hasonló. Tényleg csak ajánlani tudom a már korábban említett Mérgező szülők könyvet, nekem borzasztóan sokat segített, hogy helyrerakjak magamban dolgokat és oda tudjam rakni a felelősséget, ahová tartozik. Gyerekként sokszor olyan dologért is felelősnek érezzük magunkat a szüleinkkel kapcsolatban, amiért igazából nem kéne és úgy gondoljuk, hogy mi feladatunk az, hogy boldoggá tegyük őket, akár a saját boldogságunk árán is. Pedig nem. Ők is felnőtt emberek, felelősek a saját sorsukért és a döntéseik következményeiért.
www.libri.hu/konyv/mergezo-szulok.html

Cccccccc története nagyon jó.
Szerintem ahol egy szülő szeretettel és jól neveli a gyerekét, ott nem lesz kérdés, hogy szükséghelyzetben a gyereke gondoskodni fog róla önként, szeretetből. Viszont ahol úgy gondolja, hogy a felnevelésért cserébe joga van élete további részében nonstop ugráltatni, ott komoly bajok vannak.

peto777 2011.06.14. 19:33:35

@kakaosbogre: Egyetértek veled mindenben, amit írsz.

Diane Loomans írta ezt idősödő anyaként:

“Ha elölről kezdhetném a gyermeknevelést, fenyegetés helyett festegetésre használnám a kezemet.
Példálózás helyett példát mutatnék.
Nem siettetném a gyereket, hanem hozzá sietnék.
Nem a nagyokost játszanám, hanem okosan játszanék.
Komolykodás helyett komolyan venném a vidámságot.
Kirándulnék, sárkányt eregetnék, réten kószálnék, bámulnám a csillagokat.
Civakodás helyett a babusgatásra összpontosítanék.
Nem erőszakoskodnék a gyerekkel, hanem a lelkét erősíteném.
Előbb az önbizalmát építeném, azután a házamat.
Kevesebbet beszélnék a hatalom szeretetéről és többet a szeretet hatalmáról.”

Sokan nagyszülőként se jönnek rá ilyenekre, pedig legalább az unokával bepótolhatnák, amit szülőként kellett volna tenniük.

Bryan, ha valakit meg akarunk menteni, az addig nem fog sikerülni, amíg ő maga is nem akarja, mégha az apánk is ő. Ha a szülő elesett, beteg, akkor lépjen a felnőtt gyerek, és persze egészségesen se hanyagolja el. De itt erről szó nincs.
Nem véletlen, hogy 1 év a gyász, idő kell lezárni a kapcsolatot, ha ahelyett az örömöket keresi valaki, abba eléggé bele lehet hülyülni, az csak menekülés. Az alkohol is az, a felelősségvállalás elől.

c_url 2011.06.14. 19:42:34

Bryan, nagyon sajnálom, hogy Neked is ilyen apa jutott. De lenézni, elítélni nem szabad senkit... a leghitványabb embernek is van olyan jó tulajdonsága, ami bennünk lehet, hogy soha nem lesz meg.
Az emberek a saját döntéseik eredményeképpen vannak ott, ahol éppen vannak. Tiszteletben kell tartani a döntéseiket. Tudom, nagyon fáj - nekem is fájt, amikor apám részegen fetrengett, és én az egészből mit sem értettem, hiszen kisgyerek voltam. Régen meghalt már, de valami fontosat mégiscsak megtanultam tőle.
Úgy vélem, Neked is sok mindent taníthatott apád, talán nem is tudott róla... azt pedig biztosra veszem, hogy az ő példáját látva jobb ember lettél... és sokkal jobb szülő is leszel.

c_url 2011.06.14. 19:56:20

@peto777:

Milyen igazad van... és még valami ide kívánkozik.. talán láttátok a Csodás álmok jönnek c. filmet. Hiába szerette annyira a főhős a feleségét, hogy még a pokolba is utánament... Aki elkísérte, azt mondta neki: semmilyen módon nem segíthetsz rajta, ha ő egyszer a poklot választotta. Ha ezt nem veszed tudomásul, az ő pokla a te pokloddá válik.

peto777 2011.06.14. 20:21:49

@c_url: Az általánosságokkal való vígasztalás még sose gyógyította meg senkiben azoknak a hiányát, amiket a szülőktől kellett volna megkapnia. Azok a hiányok nem bepótolhatók, de valóban példaként funkcionálnak, hogy milyen NE legyen valaki.
Az meg, hogy "apám szeretett a maga módján", meg "mennyi mindenre megtanított, bár egyre se emlékszem", valójában ezt jelenti: majd belehaltam, hogy nem volt igazi apám, csak ott volt a lakásban, de betanultam anyámtól (akárkitől) ezeket a mantrákat, hogy valahogy túléljem a hiányát. A gyerekek nagyon ügyesen alkalmazkodnak, ha a túlélésről van szó.

Ha már Robin Williams-et említed: a Holt költők társasága c. filmje nekem példa alakítása, olyan apa akarok lenni, amilyen tanár ő abban.

c_url 2011.06.14. 20:57:31

@peto777:

Igazad lehet... vagy talán csak arról van szó, hogy én már elfogadtam, hogy nekem is olyan apa jutott, amilyen. Lehet, hogy az egész, ami nekem 'járt' tőle, az annyi volt, hogy nehogy kövessem a példáját bármiben is... mégsem tudom őt úgy kezelni, hogy ő _rossz ember_ lett volna. Szerintem senkire nem lehet kategorikusan ráhúzni, hogy ő most _csak_ rossz vagy _csak_ jó. Ennyit akartam volna hozzátenni, úgy látszik, félrement :(

kakaosbogre 2011.06.14. 22:07:35

Azért is fontos, hogy az ember ezeket a sérelmeket hatékonyan feldolgozza, mert a statisztikák sajnos pont az ellenkezőjét mutatják, mint amit az ember gondolna: ha valakit mondjuk gyerekként bántalmazott valamelyik szülője és ő ettől szenvedett, akkor azt feltételeznénk, hogy ő nagyon figyel rá, hogy ne kövesse el ezt a saját gyerekével. A többség viszont sajnos azt a viselkedési módot fogja tovább vinni, így akár generációkon keresztül is előfordulhat ugyanúgy a bántalmazás. Sajnos csak a kisebb résznek van ereje arra, hogy változtasson. (Vagy pontosan ugyanazt csinálják, vagy gyökeresen az ellenkezőjét.)

IrishOak 2011.06.14. 22:46:28

@peto777: @cccccccc: @kakaosbogre: @c_url:

Nagyon szépeket mondott mindenki:-)
Filozofálás félretéve:

Bryannak: www.youtube.com/watch?v=_cckCensDIU

IrishOak 2011.06.14. 22:55:19

Amikor az én Lilim született akkor ez szólt a szülőszobán.... a Ruzsa Magdival énekelve... ezt fogom neki mindig énekelni. (bár még a gyerekdaloknál tartunk:-D)

Az apám - aki 40 évig "elfeledkezett" rólam ;most jelentkezett: a volt felsége értesített, hogy kórházban van.
Levágták a lábát... hmmm.... a gyerekei közül (2 felnőtt akik kifosztották az apám házat)én próbálom megoldani a további életét.... szóval vannak rosszabb apák is:-DDD

Az ember mindent kibír! amit ki akar bírni, és túl akarja élni az életet:-)

szegény Lili ilyenek kell olvasnia... na nem baj: az emberek mindig tele vannak tragédiákkal - már ha annak fogják fel!

peto777 2011.06.15. 08:29:49

@c_url: Nem is kell senkit "csak rossz"-nak ítélni, viszont a "szeressünk mindenkit, mert mindenki jó" klisé az a fej homokba dugása addig, amíg van mögötte fájdalom az apáddal kapcsolatban. De ha elfogadtad, az szuper. :) Én itt csak hangosan gondolkodom.

c_url 2011.06.15. 19:40:49

@peto777:
Mást nem tehettem azon kívül, hogy elfogadtam, hogy olyan volt apám, amilyen. Sok dolgot persze nem tudtam még megbocsátani neki, de az idő nekem dolgozik :) Én úgy érzem, hogy ezt az is segítette, hogy már sok éve meghalt szegény... Mi értelme lenne gyűlölni annyi év után? Nekem nem kell nap mint nap szembesülnöm már vele, mint Bryannek, Ő ezért van most nehéz helyzetben, amit nagyon megértek, hiszen azért voltak hasonlóságok az én történetemben is.

Nekem még sajnos nem adatott meg, hogy legyen gyerekem, de ahogyan az életemet is merőben másként élem, mint a szüleim, bízom benne, hogy ha lesznek, a gyerekeimmel is képes leszek másként bánni.

Nekem fel se tűnt amúgy, hogy általánosság, amit írok :) pusztán a jó szándék íratta velem, és az együttérzés. Vigasztalni sem akartam senkit, hiszen nem az én dolgom... gondoltam, ha akad egy fél szó, ami segít másként látni a dolgot, már nem volt felesleges a sok szöveg. Én is egy napig töprengtem azon, amit IrishOak írt: "Mindenkitől azt kell kérni amit adni tud"! Hálás is vagyok érte :)

kakaosbogre 2011.06.15. 21:45:13

@c_url: A könyvben, amit írtam van egy külön rész arról, hogy mi van ha a "mérgező" szülő már meghalt. Sajnos a hatása azután is ott lesz, lehet, hogy kicsit enyhül, de nem fog megszűnni, ezért azt a helyzetet hasonlóan kell az író szerint kezelni és feldolgozni, mintha élő szülő lenne. Csak annyiban más, hogy mikor van egy konfrontációs rész a terápián belül, akkor nem az élő szülőnek mondhatod el, hogy mit tett veled, te hogyan éreztél a viselkedésével kapcsolatban és mit vársz el tőle, hanem mondjuk írni lehet egy levelet és felolvasni hangosan a fényképének vagy mondjuk a sírjánál, mintha neki mondanád. Vagy a másik módszer, hogy a szülő egy még élő, közeli rokonának mondod el ezeket a dolgokat, ha ő is partner ebben.
Tényleg lehet benne valami, hogy a halállal sem szűnik meg a szülő negatív hatása, egy rokonnal nemrég beszélgetve elmesélte, hogy neki is komoly gondjai voltak az anyukájával, és bár már rég meghalt, de a hatása még mindig él, mintha a fejében visszhangozna folyton a hangja és mondaná a véleményét a dolgokról. Most is automatikusan az ő értékítéletéhez próbál alkalmazkodni minden tetténél.

Tinkahold 2011.06.16. 11:33:08

A hasonló gondokkal és fájdalmakkal küzdőknek ajánlom a családfelállítás módszerét. A következő gondolatok a Hellinger Intézet honlapján olvashatók: "Minden ember számára a szülei és a családja jelenti az élete szempontjából a legfontosabb köteléket. Mégis az a szó, hogy „családom” sokak számára jelent fájdalmat, haragot, hiányérzetet. Van, hogy egy sorsátvállalás áll az útjában annak, hogy valaki a család részének érezhesse magát. Van, hogy a szülők sorsátvállalásai, az ő történetük nem engedi, hogy ideális környezetet biztosítsanak a gyereküknek, aki így csak sok hiány és fájdalom árán tud felnőni. Ha pedig az ember nem tudja érzelmeiben is átélni, hogy kapott egy életet, és úgy kapta, ahogy azt adni tudták, akkor gyökértelenné és boldogtalanná válik. Valami mindig hiányozni fog, mégpedig valami nagy és lényeges. Ám ha látja, hogyan alakítja minden ember életét a Sors nevű hatalom, az övét ugyanúgy, mint a szüleiét, hogyan működnek az élet, a szeretet és a rend törvényei mindannyiunk életében, akkor talán megérti, hogy mindent megkapott tőlük, amit csak adni tudtak. Amit pedig nem tudtak megadni, ami fájt, hiányzott, az az élete ára. Talán sikerül a szívével is megértenie, hogy a gyökereiből kapja meg mindazt, ami az élethez kell, testének anyaga, lelkének energiái szülein, nagyszülein, dédszülein és azok szülein keresztül érkeztek el hozzá. És ha tudattalan gyereki szeretetből nem gondolja, hogy más sorsát és érzelmeit kell cipelnie, akkor leteheti az átvett sorsot, kezébe veheti a saját életét, és csinálhat belőle valami nagyon jót, hogy családtagjai lássák, érdemes volt azt továbbadni neki. A legnagyobb ajándékot, amit ember csak embernek adhat: az életet."
www.hellingerintezet.hu/h-csaladfelallitas.html
www.sorsmodellezes.hu

IrishOak 2011.06.16. 12:36:52

Úgy látom, én vagyok a viccmester ebben a mostani témában.

Véletlenül akadtam egy nagyon aranyos cikkre:-)
csak azért, hogy oldjuk a feszültséget:
manna.ro/gumino/igy-neveld-a-nagyszulot-2011-05-27.html

Egyébiránt: "felnőve" az összes nagyszülő-szülő bakikat nagyon hasznosnak értékelem.
Nem lehetnék az az ember aki vagyok, ha bármelyikük is valamit "jól" csinál...és épp ezzel tettek jót... ahogy Bryan is pont attól jó apa, hogy neki nem volt jó apja. Az ember két dolgot csinál az életében: teremt , vagy pusztít. Hol ezt-hol azt. Ha "számomra" valaki pusztít, akkor "én" teremtek -és viszont.

A másik apa új kapcsolatba való "menekülése" pedig pont az aminek látszik. Ettől még lehet nagyon jó kapcsolat. Legjobb barátnőm pár éve vesztette el az anyukáját mellrákban. A papa nemsokkal utána összebarátkozott egy hölggyel.Befogadtuk, és kiderült, hogy sokszor még feledtetni is képes a nagy bánatot,mindamellett, hogy őszinte tisztelettel van "elődje" irányában ...csakhogy most ő is beteg lett:-(

No de most már tényleg vidámság, és előrenézés!

Mit csinál Lilka baba? Remélem megőrjít mindenkit, és a nagyit meg "kenyérre keni":-D
Mindjárt betölti a 3 hónapot, és már nem fog annyit keseregni:-)

kakaosbogre 2011.06.16. 20:06:47

@IrishOak: Jó a cikk meg a típusok, csak kezelési módok kicsit komolytalanok. Nekünk a problémás nagyszülő pont 2 fő típus keveréke, az ott írt megoldási javaslatokat próbáltuk vele először, teljesen haszontalan sajna :-(

Amúgy most nem értek egyet azzal, amit írtál. Igaz hogy a szülők hibáitól vagyunk olyan emberek, amilyenek, de ez korántsem biztos, hogy olyan pozitív és jó nekünk... Ami a személyiségemben anyukám "hibáinak" köszönhető, az szinte teljes mértékben csak szenvedést és nehézségeket okozott és okoz nekem az életben és keményen küzdök, hogy meg tudjak szabadulni ezektől.
Bryan szerintem akkor is jó apa lenne, ha nem ilyen, hanem egy szerető, gondoskodó apa jutott volna neki, mert akkor nem a negatív példa miatt csinálná jól, hanem valószínűleg az előtte lévő pozitív mintát követné és próbálna olyan jó apa lenni, mint az övé volt.

c_url 2011.06.16. 20:40:11

@kakaosbogre:

Igaz... szerintem biztosan maradtak meg sérelmek feldolgozatlanul, és egyszer majd benyújtják a számlát... köszönöm szépen, meg fogom keresni ezt a könyvet, annál is inkább, mert soha nem késő szembenézni ezekkel.

Még egyszer köszönöm! :)

peto777 2011.06.16. 20:56:49

@c_url: Ha már így kimondtad... szerintem maradtak, mert akkor szoktak az emberek általánosan megfogalmazott megnyugtató mondatokkal beszélni róla.

kakaosbogre 2011.06.16. 22:38:29

Ha már nagyszülők és a viccesebb vonulata a témának:
divany.hu/poronty/2011/06/16/babanaplo/

Egy kis nagyiszótár :-DDDD

IrishOak 2011.06.17. 19:59:27

@kakaosbogre:
A cikk, olyan aranyos,a maga szószedetével, és ártatlan optimizmusával, hogy nem bírtam kihagyni.:-)

a porontyos babanaplóban ...van egy két dolog amit meg én látok másképp:-) és nem vagyok még nagyi.;-)

Szülők dolgában:
Ez érdekes amit írsz... megértelek.

Érdemes azon elgondolkodni, hogy a szülők rossz dolgait megtapasztalva és ebből következően magunk rossz dolgai valóban rosszak-e?
Le kell-e győzni bármit, vagy bárkit?
Miért ne lehetne teljesen normális az, ha a következményként kialakult ember elfogadja, hogy van ez is,meg az is.

Én (ugye csak magamból) kiindulva tudok a világra reflektálni ; azt gondolom, hogy a rossz dolgok sokkal jobban vittek, és visznek előre.
Egy feladat van csupán: eldönteni, hogy megteszem, vagy nem. A döntés pedig a bennem rögzült érzések alapján 'mondatik ki.Ehhez viszont elengedhetetlenül szükséges a szüleim katasztrofális életútja:-)
Ha csak jó ért volna -most nem lennék képes azt a döntést meghozni -amit. Mert teljesen más ember lennék!
Mondjuk hazarohannék pénzmagért, támogattatnám a nagyobb lányom egyetemeit, meg a magamét. Kérnék, és kérnék... De megtanultam, hogy ők olyanok, hogy akkor sem (kértem) kérnék semmit, ha lehetőségem (lett)lenne rá - mert nem akarnék semmit adni ami egyenértékű. (ez az idős szülőknél elég jelentős mérce)
Így aztán amit megteszek azt tiszta szívből is megtenném akár egy idegennel az utcán. Azóta elég jó a viszony. Most kicsit rázósabb, hogy egy apámnak nevezett"idegennek" kell a további életét rendeznem, de majd megy ez is...

De azt tudom, ha bármelyikük egy hajszállal jobb lett volna - most nem lenne erőm mindkettőn segíteni - mert "várnék valamire" ami hasonlít egy szerető emberi kapcsolathoz. De ez már létrejött a lányaim, és a férjem által! És én nagyon szeretek előre menni(meg szoktam ajánlani másoknak is)... Én is tele vagyok hibákkal... ez egészen a 33 ik szülinapomig valami egészen melós problémát okozott is... szval gyíkká változtam- de már elmúlt. Rájöttem - a magam hibáinak kialakulását én csinálta - még az is lehet, hogy mások hibájából.Bár ez is részben igaz - mert mindenki a saját hibáiért felelős.. a gyereke után persze:-D

IrishOak 2011.06.17. 20:01:51

Mi marad az emberből a halála után?

@peto777: @c_url: @kakaosbogre:

No meg Bryan ,és C! :-)

c_url 2011.06.18. 18:59:38

@IrishOak:

Remélem, nem értem félre, amit kérdeztél... az én apám után csak szomorúság maradt... anyám roppant nagy átalakuláson ment át, de azt hiszem, attól sem tudott 'felnőtté válni', hogy három gyerekkel maradt özvegy fiatalon. A mai napig nem heverte ki, de inkább csak nem maradt senkije szegénynek, akibe kapaszkodhatott, aki a felelősséget vállalta volna helyette. Maga alá gyűrte a saját képtelensége, ezt iszonyú volt látni gyerekként, és szörnyű a mai napig is.

Hogy mi marad valaki után? Szerintem az, amit a saját életébe 'beletett'... az emlékek, amiket a családjára hagyott? A döntései? Az, ahogyan emlékszünk rá, bármennyire is megszépíti az idő a tetteit? A példa, amit mutatott a környezetének? Vagy pedig az, amit hinni akartunk róla.
süti beállítások módosítása